pondělí 18. června 2012

Copyright trolling. You're doing it right.

   Heineken ČR, producent nechvalně známých nápojů s příchutí piva jako jsou Krušovice, Starobrno, Březňák a nedávno zprasený Zlatopramen, si prý zaregistroval ochrannou známku "radler". Po loňském úspěchu Staropramenu Cool Lemon začaly i další pivovary produkovat slejvačky typu radler, které tak samozřejmě nazvaly. Mezinárodně srozumitelně, dokonce by se dalo říci, že, i z hlediska technologie výroby, správně. Cool Lemon AFAIK není klasickým radlerem ve smyslu míchání piva a limonády, ani se za něj nevydává. Čímž se dostáváme k jadérku věci. Historii nápoje radler si jistě dokážete vygooglit sami, romantická legenda říká, že jej vynalezl roku 1922 bavorský hospodský pro žíznivé prabikery - tzv. Urradfahrery. Jiné zdroje uvádějí ještě starší data. Buď jak buď, radler je mezinárodně srozumitelné slovo a většina civilizovaného světa ví, že jde o nízkoalkoholický nápoj vznikající smícháním piva a limonády a to zejména citrónové. (Pozn. tnf: smícháním piva a coly dostáváme tmavou kapalinu, které Němci neřeknou jinak než "Diesel", smícháním sycené vody s vínem, či džusem získáme střik, německy "Schorle".)
   Heineken CZ se rozhodl žalovat ostatní pivovary, které podle něj neoprávněně používají slovo radler. Na jednu stranu je to zřejmá pitomost a trolling is a art a tak podobně, na druhou stranu bychom měli být rádi, že korporace šla do sebe a po zjištění, že pivo fakt dělat neumí, se rozhodla vydělávat jinak, podobně jako špatní kuchaři odcházejí prodávat lyže a špatní chemici ministrují financím.
   Zaregistrovat si ochrannou známku "pivo" se mi u nás asi nepovede, ale možná bych zkusil třeba "cachaça", běžný franta úředník těžko bude tušit, že jde o brazilský destilát podobný rumu, a mohlo by mi to vydělat na důchod. Uvidíme, zda Heineken uspěje, podle toho se zařídím.

   EDIT: Prozkoumal jsem stránky Úřadu průmyslového vlastnictví, abych našel podmínky pro udělení, resp. odmítnutí ochranné známky. Posuzující úředník byl zjevně "blbej, nebo navedenej", v metodických pokynech se dočteme toto:

3.1 Absolutní důvody pro odmítnutí ochrany přihlašovaného označení - § 4 zákona


3.1.2 Nedostatek rozlišovací způsobilosti přihlašovaného označení
Přihlašované označení musí plnit především rozlišovací funkci, která slouží spotřebiteli k odlišení výrobků nebo služeb jedné osoby od výrobků nebo služeb osoby druhé. To znamená, že takové označení by svým obsahem a formou mělo být natolik originální, aby umožnilo spotřebiteli individualizovat zboží z určitého obchodního zdroje. Průzkumový pracovník zkoumá přihlašované označení komplexně s použitím objektivních i subjektivních kritérií, bere v úvahu jeho celkový dojem a to vždy s přihlédnutím k povaze přihlašovaných výrobků nebo služeb.

   Ještě pro doplnění přidám odkaz na dotyčnou ochrannou známku. Jak si můžete všimnout, jejím vlastníkem byl dříve pivovar Krušovice, který byl asi skutečně první, který u nás začal radler prodávat. Tedy... pokoušel se. Moc na odbyt to nešlo, protože to nebylo dobrý. Díru do světa udělal až Staropramen, přestože Cool Lemon není radler a nechutná jako radler, který si můžete koupit v kuželkách kdekoli v Německu. Naučil Čechy pít pivní limonádu a pro ostatní bylo jednodušší, začít vyrábět slejváky, než přijít s nějakou originální variací na dané nízkoalkoholické téma.

Žádné komentáře:

Okomentovat